pracovný pohovor chyby

9 najčastejších neverbálnych chýb pri pracovnom pohovore

Ak hľadáte prácu a čaká vás pracovný pohovor, je vhodné sa naň čo najlepšie nachystať. Ani hodiny verbálnych príprav vám však nezaručia úspech v prípade, že podceníte svoj neverbálny prejav. Neraz sa stáva, že nemusíte ani otvoriť ústa a v priebehu niekoľkých sekúnd je o vašom osude rozhodnuté. A to najmä kvôli týmto deviatim najčastejším chybám reči tela:

  1. Nedostatok očného kontaktu. Túto chybu netolerujú až 2/3 personalistov. Niet sa čo čudovať. Ak uhýbate pohľadom alebo očami hypnotizujete nejaký predmet v miestnosti namiesto dopytujúceho, vypovedá to o klamstve, nízkom sebavedomí alebo nezáujme o prácu. A to vám body k dobru nepridá.
  2. Absencia úsmevu. Niektorí uchádzači pôsobia pod vplyvom stresu unavene a nezúčastnene. Prejavte nadšenie. Úsmev o vás prezradí, že ste sebavedomý, príjemne naladený a otvorený celému pohovoru. Navyše je nákazlivý, preto, ak úsmevom zlepšíte náladu aj personalistovi, zvyšujete tým svoje šance na úspech
  3. Nesprávny postoj. Dôležitú úlohu zohráva aj dobré držanie tela. Nehrbte sa. Vystretý chrbátvzpriamené sedenie sú signálom sebavedomia a otvorenosti. Ak pritom jemne nakloníte hlavu dopredu a občas súhlasne prikývnete, sympatie máte na svojej strane.
  4. Hranie sa. S perom. S prstami. S náramkom. S vlasmi. S čímkoľvek. Ak nedokážete pokojne sedieť na mieste, signalizuje to vašu neistotu, nízke sebavedomienedostatok kontroly nad situáciou.
  5. Krútenie sa na stoličke a nervozita. Rovnako ako v predošlom bode, neustále mrvenie sa, kývanie telom, hojdanie nohami, podupkávanie a pod. naznačuje vašu nepohodu a nervozitu a tá sa ľahko prenesie aj na dopytujúceho.
  6. Rušivé zlozvyky. Dotýkanie sa častí tváre, hryzenie pier, či dokonca nechtov, neustále sledovanie hodiniek a pod. To všetko personalistu znervózni a odpúta pozornosť od vašich kvalít.
  7. Nevhodné podanie rúk. Slabý stisk „mŕtvej ryby“ alebo príliš silný stisk „drviča kostí“ nezanechajú veľmi dobrý dojem. Pokaziť prvý kontakt môžete aj spotenými rukami. Hoci sa tomu v dôsledku stresu asi úplne nevyhnete, skúste si pred pohovorom umyť ruky studenou vodou a dobre ich osušiť. To by malo aspoň na čas pomôcť.
  8. Prekríženie rúk na hrudi. Týmto gestom sa uzatvárate. Pôsobíte nedostupneodmietavo, možno až pohŕdavo, sklamane a dominantne a vyjadrujete svoj odstup a nezáujem o personalistu alebo o pracovnú ponuku. Ani jedna z možností pritom nie je žiaduca. Ruky ani neukrývajte, či už pod stôl alebo za kabelku. Signalizuje to, že niečo skrývate. Miesto toho radšej ukážte dlane. Naznačujete tým úprimnosť a otvorenosť.
  9. Výrazné gestikulovanie. Možno si poviete, že použitím vhodných gest svoj prejav podtrhnete a zdôrazníte. Aj tu však platí „všetko s mierou“. Prehnané rozhadzovanie rukami, silená mimika alebo pohyby celého tela môžu nie len zbytočne vyrušovať, ale dokonca pôsobiť nedôveryhodne, kŕčovitoodpudzujúco.

V ideálnom prípade sa skúste takýmto chybám vyvarovať. Ak si však nie ste svojim prejavom istý, skúste ho trochu natrénovať. Požiadajte o pomoc rodinu alebo priateľov. Simulujte rozhovor na pohovore a požiadajte ich o spätnú väzbu. Alebo skúste použiť kameru. Najlepšie získate odstup a objektívne informácie, keď si pozriete svoje vlastné video. Zistíte, ako sa tvárite, aké máte držanie tela, aké gestá používate a aký dojem budíte. Nedostatky tak viete odstrániť v pokojnom prostredí a bez stresov.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *