JobSters - R2D2 info@jobsters.sk
+421 944 545 692

Ako uspieť na pracovnom pohovore? Prvý kontakt

Ako uspieť na pracovnom pohovore? Prvý kontakt

Ak ste sa už niekedy pokúšali získať prácu, viete, že to nie je najľahšia úloha. Je potrebné sa patrične pripraviť. A to nie len na samotný pohovor, ale oveľa skôr, v čase, keď sa chystáte spoločnosť ešte len prvýkrát osloviť. Na prvý kontakt s firmou máte pritom len pár hárkov papiera a tie rozhodnú o tom, či stojí za to vedieť o vás viac. Prvým z troch krokov celého procesu je teda nadviazanie kontaktu a oslovenie spoločnosti.

Základným stavebným kameňom každého pracovného pohovoru je životopis. Je to zhrnutie všetkých dôležitých informácií o vašej kariérnej minulosti, preto by ste si na ňom mali dať záležať. Mal by byť prehľadný, ľahko rýchlo čitateľný, heslovitý, nehovoriac o pravdivosti údajov. Nezabudnite na chronologické usporiadanie študijných, či pracovných krokov. Personalista by sa v ňom mal ľahko orientovať, doslova ho preskenovať očami. Dbať by ste mali aj na grafickú úpravu, formát, zoštylizovanie textu, a predovšetkým veľký pozor na gramatiku a prípadné chyby, ktoré by mohli čitateľa poriadne odradiť. Vyvarujte sa aj slangu a neformálnemu prejavu, napríklad aj v prípade takej maličkosti, akou je názov e-mailovej adresy.

Pridať môžete aj svoju fotografiu, mala by však byť kvalitná, reprezentatívna a v dostatočnom rozlíšení. Nie je na škodu uložiť si životopis do svojho mobilu pre prípad, že by ste ho potrebovali niekomu elektronicky poslať. Ukladajte a posielajte ho ale radšej vo formáte, ktorý po otvorení nerozbije text, napríklad ako .pdf dokument.

Ďalším dôležitým dokumentom, ktorý vás predstaví potenciálnemu zamestnávateľovi, je motivačný list. Ako už názov napovedá, hovorí o motivácii. Či už o tej vašej a o dôvodoch, prečo chcete získať danú prácu v danej spoločnosti, ale takisto o motivovaní firmy, prečo by sa mala rozhodnúť práve pre vašu osobu. Preto by mal byť vždy písaný presne na mieru konkrétnej pracovnej ponuke a nemal by byť rozposielaný hromadne. Zvýrazniť by ste mali prax, študijné a pracovné úspechy, ktoré priamo súvisia s touto pracovnou pozíciou. Na to, aby ste ušili list na mieru, je vhodné poznať firmu, ktorú kontaktujete. Naštudujte si preto niečo o nej – informácie o produktoch a službách, firemnej kultúre, nedávnych úspechoch alebo oceneniach, prípadne o konkurentoch. Opýtajte sa na ňu svojich známych alebo využite technológie a prejdite si sociálne siete, videá alebo firemné blogy.

Buďte slušný, zdvorilý, dbajte na správne osloveniesprávnosť údajov. Tie si totiž personalisti veľmi rýchlo overia v praxi. Neraz sa stáva, že časť pohovoru je vedená v cudzom jazyku, pokiaľ je pre výkon práce dôležitý a vy ho uvádzate ako svoju prednosť. Pozor preto na preceňovanie úrovne akýchkoľvek znalostí a schopností v životopise a motivačnom liste. Personalisti si takisto môžu preklepnúť váš profil na sociálnych sieťach, skontrolujte preto radšej, aké fotografie a informácie o sebe zverejňujete.

Poznať by ste mali svoje silné stránky, kľúčové kompetencie, skúsenosti, dokonca aj tie mimopracovné, napríklad rodičia prichádzajúci z rodičovskej dovolenky vynikajú v time managmente a pod. Pomôcť vám môžu aj referencie, či už od blízkych, bývalých kolegov, zamestnávateľov alebo o realizovaných projektoch, samozrejme, najmä pokiaľ súvisia s vybranou pracovnou ponukou.

Samotnú žiadosť o prácu vyplňte presne podľa požiadaviek zadávateľa. Je to prvá úloha, ktorou vás spoločnosť poverila a vašou snahou je splniť ju na sto percent. Nezabudnite preto na uvedenie správneho hesla do predmetu e-mailu, zoznam požadovaných informácií a pod.

Na oslovení firmy pracujete doma, v pokojnom a pohodlnom prostredí, bez stresu a časovej tiesne. Preto by ste si mali dať záležať a vydať zo seba maximum. Takýto bezchybný posol vám určite zaistí pozvanie na osobný pohovor.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *